Κοσμος

Η Χρονιά των Θρύλων: Τα Opel Ascona και Manta γίνονται 50 Ετών

18 Feb 2020
Η Χρονιά των Θρύλων: Τα Opel Ascona και Manta γίνονται 50 Ετών

Το 1970, η Opel έφερε την επανάσταση στη μεσαία κατηγορία. Το Opel Ascona ήταν το πρωτότυπο μιας απολαυστικής, σπορ λιμουζίνας με κοντούς προβόλους και εξαιρετική οδική συμπεριφορά. Το Ascona ήταν εντυπωσιακό σε διαφορετικές εκδοχές – σπορ δίθυρο, τετράθυρη λιμουζίνα και το πρώτο station wagon ελεύθερου χρόνου. Το αποκορύφωμα ήταν το Manta. Το κομψό coupé μοιραζόταν […]

Το 1970, η Opel έφερε την επανάσταση στη μεσαία κατηγορία. Το Opel Ascona ήταν το πρωτότυπο μιας απολαυστικής, σπορ λιμουζίνας με κοντούς προβόλους και εξαιρετική οδική συμπεριφορά. Το Ascona ήταν εντυπωσιακό σε διαφορετικές εκδοχές – σπορ δίθυρο, τετράθυρη λιμουζίνα και το πρώτο station wagon ελεύθερου χρόνου. Το αποκορύφωμα ήταν το Manta. Το κομψό coupé μοιραζόταν την ίδια τεχνολογία με το Ascona, που το έκανε προσιτό σε μία ευρεία βάση πελατών. Με το Manta, η Γερμανική μάρκα έφερε ένα ακόμα dream car στην αγορά το 1968, μόλις δύο χρόνια μετά το Opel GT.

Το Ascona και το Manta ακολούθησαν το GT στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού όπου σημείωσαν επιτυχημένη εμπορική πορεία στις ΗΠΑ και κατάφεραν να κάνουν διεθνή καριέρα. Σήμερα είναι περιζήτητα από συλλέκτες και η τιμή τους είναι σημαντικά υψηλότερη συγκριτικά με την εποχή που πωλούνταν ως καινούργια.

Η Opel γιορτάζει το 2020 ως τη χρονιά των δύο θρυλικών αυτοκινήτων και οι οπαδοί τους καλούνται να λάβουν μέρος στους εορτασμούς. Η γιορτή ξεκινά με την έναρξη της σεζόν ράλι και το “Bodensee Klassik” (7-9 Μαΐου). Έξι οχήματα από κάθε Ascona και Manta πρώτης γενιάς θα βρίσκονται στη γραμμή εκκίνησης. Μετά από αυτό το εισαγωγικό σκέλος, θα ακολουθήσει μία σημαντική εκδήλωση στις 28 Ιουνίου με περίπου 100 αντίτυπα των Ascona και Manta A στο “Klassikertreffen” στο Rüsselsheim. Περίπου 30.000 επισκέπτες αναμένονται σε αυτό το πάρτι γενεθλίων. Πολυάριθμοι σύλλογοι Opel θα δώσουν το παρών σε πλήρη σύνθεση. Ένα ακόμα σημαντικό γεγονός θα είναι η συνάντηση που διοργανώνει για τις 25-27 Σεπτεμβρίου ο συλλέκτης Manta και ειδικός Manfred Henning. Η τοποθεσία είναι η πλέον κατάλληλη – το Timmendorfer Strand στην ακτή της Βαλτικής Θάλασσας, εκεί ακριβώς που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Manta στον τύπο, πριν από 50 χρόνια.

Τα νέα μεσαία μοντέλα που έκαναν το ντεμπούτο τους το 1970 ονομάστηκαν Ascona και Manta. Ως δίθυρη και τετράθυρη λιμουζίνα, το Ascona τοποθετήθηκε μεταξύ Kadett και Rekord. Το Ascona ήταν επίσης πρωτοποριακό: η έκδοση Caravan ήταν το πρώτο συμπαγές lifestyle station wagon και επομένως προηγείτο της εποχής του. Με το σπορ αδελφάκι του, το Manta, η Opel εισήλθε ταυτόχρονα στην αναπτυσσόμενη αγορά οικογενειακών σπορ coupé. Πλαίσιο, ανάρτηση και κινητήρες ήταν ίδια. Και τα δύο μοντέλα χρησιμοποιούσαν τετρακύλινδρους κινητήρες που απέδιδαν ισχύ από 60 – 105hp.

Το Ascona ήταν επιτυχημένο στο χώμα όσο και στην άσφαλτο: ο Walter Röhrl με συνοδηγό τον Jochen Berger κέρδισαν το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι το 1974 και το 1975, στο Ράλι Ακρόπολις, πέτυχαν την πρώτη νίκη της Opel στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλι (WRC). Το 1982, οι Röhrl & Christian Geistdörfer κατέκτησαν τον τίτλο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι με ένα Ascona 400. Μέχρι το 1975, είχαν κατασκευαστεί 691.438 αντίτυπα του Ascona A και 498.553 μονάδες Manta A.

Το σπορ Manta έκανε το ντεμπούτο του το Σεπτέμβριο του 1970. Το έμβλημα του σαλαχιού μάντα ήταν εμπνευσμένο από φωτογραφίες τις οποίες είχε τραβήξει ο εξερευνητής των ωκεανών Jacques Cousteau. Στο πνεύμα αυτό, η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στο Timmendorfer Strand στην ακτή της Βαλτικής Θάλασσας. Για την Opel, το Manta ήταν ένα άνοιγμα σε μία νέα αγορά. «Αντί να δημιουργήσουμε κάτι ‘παρωχημένο’, το αυτοκίνητο που παρουσιάζουμε πλαισιώνει τη γκάμα μας, ικανοποιώντας ένα νέο αίτημα της αγοράς» έλεγε το δελτίο τύπου τα εποχής.

Το Manta ήταν νέο, κομψό και σπορ και ερχόταν την κατάλληλη στιγμή. Τα ελκυστικά coupé με χώρο για τέσσερα άτομα ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή. Ο κόσμος ζητούσε κάτι διαφορετικό, το σχήμα και οι γραμμές του Manta ήταν αυτό που έψαχνε η αγορά. Στην πρώτη πλήρη χρονιά πωλήσεων, η Opel πούλησε 56.200 αντίτυπα του Manta. Συνολικά κατασκευάστηκαν 498.553 οχήματα. Η πλατφόρμα, η ανάρτηση και οι κινητήρες ήταν κοινά με του Ascona. Μία νέα προσθήκη στη γκάμα κινητήρων ήταν ο 1.6 με 68hp, που έφτανε τα 80hp στην έκδοση S. Ο ισχυρότερος κινητήρας του Manta ήταν ο τετρακύλινδρος 1.9 S με 90hp που χρησιμοποιούσε και το Opel Rekord.

Η γκάμα μοντέλων Manta ξεκίνησε με τον 1.2 (60hp) το 1972, και ακολούθησε το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς το πολυτελές Manta Berlinetta. Ο στάνταρ εξοπλισμός περιλάμβανε σπορ τιμόνι, θερμαινόμενο πίσω παρμπρίζ, προβολείς αλογόνου, ηλεκτρικά μπεκ πλύσης παρμπρίζ και οροφή από βινύλιο. Τα πέντε χρόνια της παραγωγής εμπλουτίστηκαν από πολυάριθμες ακόμα εκδόσεις – “Holiday”, “Plus”, “Swinger” και “Summer Bazar” συνδύαζαν ανώτερο εξοπλισμό με προσιτή τιμή. Το Manta GT/E, με κινητήρα 1.9L 105hp με ψεκασμό καυσίμου Bosch L Jetronic, εμφανίστηκε το 1974. Η τάση για χρήση ματ αντί χρωμιωμένων διακοσμητικών συνεχίστηκε με το Manta GT/E. Το τελευταίο ειδικό μοντέλο έφτασε το 1975, λίγο πριν το ντεμπούτο του Manta B. Το “Black Magic” – βασισμένο στο GT/E ήταν βαμμένο όλο μαύρο με πορτοκαλί λωρίδες στα πλευρά του.

Σε επίπεδο εξοπλισμού, κινητήρων και διαστάσεων, το Ascona (δηλαδή «το μεσαίο μοντέλο στην πιο οικονομική εκδοχή του») κατέλαβε τη θέση μεταξύ Kadett B και Rekord C – που μέχρι πρότινος κατείχε η πολυτελής έκδοση “Olympia” το Kadett. Το Ascona κυκλοφόρησε αρχικά ως δίθυρη κι τετράθυρη λιμουζίνα, σε βασική και πολυτελή έκδοση. Την ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση αποτελούσαν σπειροειδή ελατήρια και τηλεσκοπικά αμορτισέρ, ενώ ο πίσω άκαμπτος άξονας έφερε δύο διαμήκεις βραχίονες και μία ράβδο Panhard. Την ισχύ παρείχε ένας τετρακύλινδρος κινητήρας 1.6L με 68hp, και μία έκδοση S υψηλής συμπίεσης με 80hp. Όπως οι μεγαλύτεροι, τετρακύλινδροι κινητήρες του Rekord, ο κινητήρας του Ascona είχε εκκεντροφόρο “cih” (μέσα στην κυλινδροκεφαλή). Το Μάρτιο του 1972, η Opel λανσάρισε μία βασική έκδοση σε προσιτή τιμή με κινητήρα 1.2 OVH και 60hp.

Μία καινοτόμα πρόταση ευρείας αποδοχής ήταν το Ascona Voyage. Αντί ενός κλασικού station wagon, η δίθυρη έκδοση του Caravan ήταν ένα όχημα ελεύθερου χρόνου με χώρο για φουσκωτή λέμβο και ποδήλατο, δηλ. ένα αυτοκίνητο για νεαρές οικογένειας και προάγγελος των σημερινών δημοφιλών station wagon ελεύθερου χρόνου.

Η έκδοση SR του Ascona είχε το προφίλ του νικητή. Οι Walter Röhrl & Jochen Berger συμμετείχαν στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι 1974 με μία δίθυρη λιμουζίνα. Στο τιμόνι του Ascona που έλαβε μέρος με την Opel Euro Händler Team, οι Röhrl & Berger κέρδισαν έξι από τους οκτώ γύρους, με το ακόμα ασυναγώνιστο μέγιστο σκορ των 120 βαθμών. Το 1975, λίγο πριν το Ascona A αντικατασταθεί από την B γενιά, οι Röhrl & Berger κέρδισαν στο Ράλι Ακρόπολις, που ήταν και η πρώτη νίκη της Opel στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC).

Στέφανος Σιμωτάς

admins
Author: admins


«Εξέλιξη»: Ξεκίνησαν οι εγγραφές στο εξειδικευμένο φροντιστήριο Βιολογίας στα Τρίκαλα

Τα νέα της πόλης

«Εξέλιξη»: Ξεκίνησαν οι εγγραφές στο εξειδικευμένο φροντιστήριο Βιολογίας στα Τρίκαλα

Το φροντιστήριο Βιολογίας «Εξέλιξη» στα Τρίκαλα ξεκινά εγγραφές για τη θερινή προετοιμασία της νέας χρονιάς. Εξειδίκευση, ολιγομελή τμήματα και σταθερές επιτυχίες στις Πανελλαδικές.

Read More

Ζήσε τη επόμενη περιπέτειά σου ... στον Παρνασσό!
Ακουστικά βαρηκοΐας Βάγια Κουκουράβα


Κώστας Τσιάρας: Δευτέρα η σύσκεψη για τις ζωονόσους

Σύσκεψη με περιφερειάρχες για τις ζωονόσους συγκαλεί ο Κώστας Τσιάρας. Διασταυρωτικοί έλεγχοι σε όλες τις πληρωμές ΟΠΕΚΕΠΕ και αλλαγές στο…

Read More


Φιλική νίκη 1-7 του Νεοχωρίου επί του Κεφαλοβρυσιακού

Το Νεοχώρι επικράτησε 1-7 του Κεφαλοβρυσιακού σε φιλικό παιχνίδι, με τον Κουρκουλιώτη να σημειώνει χατ-τρικ.

Read More


Μετέωρα: Ανανέωσαν Άγγελος Σέχι και Βαγγέλης Τσέκλημας

Η ομάδα των Μετέωρων ανακοίνωσε την παραμονή των νεαρών Άγγελου Σέχι και Βαγγέλη Τσέκλημα, δύο παικτών που προέρχονται από την…

Read More


Την Παρασκευή η κηδεία του Δημήτριου Καλογερομήτρου στα Τρίκαλα

Ο επιχειρηματίας και πολιτικός μηχανικός Δημήτριος Καλογερομήτρος, 71 ετών, κηδεύεται την Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2025 στον Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Νικολάου…

Read More


ΑΟΤ: Επιστροφή στις προπονήσεις ενόψει Ελασσόνας

Ο ΑΟΤ επέστρεψε στις προπονήσεις ενόψει του αγώνα πρωταθλήματος με την Ελασσόνα. Ο Σουλιώτης αναμένεται έτοιμος, ενώ τραυματίας παραμένει ο…

Read More


Αυστηρότερα πρόστιμα ΚΟΚ και μπόνους στάθμευσης στα Τρίκαλα

Από το Σάββατο 13/9/2025 εφαρμόζονται αυστηρότερα πρόστιμα ΚΟΚ σε στάθμευση και παραβάσεις στα Τρίκαλα, ενώ ο Δήμος διατηρεί τις τιμές…

Read More

Load More

Προεπισκόπηση Ιδιωτικότητας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και η βοήθεια στην ομάδα μας να κατανοήσει ποια τμήματα του ιστότοπου βρίσκετε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.