Άρθρα – Απόψεις

Ελένη Αναστασοπούλου: Η αναγκαιότητα της 2χρονης προσχολικής εκπαίδευσης και αγωγής

8 Jun 2017
Από τα χαρακτηριστικά της ψυχοκοινωνικής και νοητικής ανάπτυξης του παιδιού προκύπτει με σαφήνεια η αναγκαιότητα της 2χρονης υποχρεωτικής φοίτησης του παιδιού στην προσχολική/πρωτοσχολική εκπαίδευση. 
 
Και «εν αρχή ην», ο λόγος, αφού ο προφορικός λόγος και η δημιουργική σκέψη συνδέονται με όλες τις δεξιότητες ζωής. Στη διαδικασία της γνωστικής εξέλιξης, η γλώσσα είναι ένα κρίσιμο εργαλείο και καθορίζει τον τρόπο δια μέσου του οποίου το παιδί θα μάθει να σκέφτεται, διότι η προώθηση μεθόδων σκέψης μεταδίδεται στο παιδί από τις ερμηνείες των λέξεων. 
 
Το παιδί μέχρι την ηλικία των 3-4χρ βρίσκεται στην προσυλλογιστική περίοδο,  ο λόγος του είναι αυταοναφορικός και τον χρησιμοποιεί για να εξυπηρετεί μόνο τις δικές του ανάγκες. Από τα 4 μέχρι τα 6 χρόνια, η προηγούμενη αδυναμία ξεπερνιέται, η γνωστική λειτουργία στηρίζεται σε νοητικές πράξεις και συλλογισμούς που ανταποκρίνονται στους κανόνες της λογικής για συγκεκριμένα πράγματα, ο λόγος γίνεται επικοινωνιακός και  ουσιαστικός  στη διαμόρφωση σκέψης και στον προσδιορισμό προσωπικών χαρακτηριστικών. Όταν το παιδί εισέρχεται στη γλωσσική μάθηση, είναι σημαντικό να βρίσκεται σε περιβάλλον που θα το βοηθήσει να κατακτήσει τον λόγο στο μέγιστο των δυνατοτήτων του και μέχρι τη ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης (Vygotsky). Αυτό δεν μπορεί να γίνει παρά σε ένα υποστηρικτικό εκπαιδευτικό περιβάλλον προσαρμοσμένο στο αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού. Τέτοιο είναι το περιβάλλον του Νηπιαγωγείου όπου με τη βοήθεια των νηπιαγωγών αλλά και την ταυτόχρονη παρουσία των δυο ηλικιακών ομάδων του νηπιαγωγείου επιτυγχάνεται η ώθηση στις μέγιστες δυνατότητες του παιδιού.
 
Το παιχνίδι, είναι  η κύρια δραστηριότητα του παιδιού και ανέκαθεν συνδέθηκε με την προσχολική εκπαίδευση ως θεμελιώδες παιδαγωγικό μέγεθος στη μάθηση και ανάπτυξη των παιδιών μέσα από το έργο σπουδαίων παιδαγωγών. Από την ηλικία των 4 και μετά  αποκτά χαρακτηριστικά που μας επιτρέπουν να το χρησιμοποιήσουμε σαν την κύρια, μεθοδολογία μάθησης. Μέχρι την ηλικία των 2-3 ετών το παιδί παίζει  παράλληλα αλλά όχι μαζί με άλλα παιδιά. Στην ηλικία των 4-6 το παιχνίδι γίνεται συνεργατικό, υπακούει σε κανόνες, παίζει με άλλα παιδιά και μοιράζεται κοινούς στόχους. Η χρήση του παιχνιδιού στο Αναλυτικό Πρόγραμμα 
 
Προσχολικής Εκπαίδευσης, με συγκεκριμένους μαθησιακούς και γνωστικούς στόχους δίνει το χαρακτήρα του παιδοκεντρικού προγράμματος. Ο  ρόλος του εκπαιδευτικού  είναι  ανατροφοδοτικός και υποστηρικτικός. Σε περιβάλλον συναισθηματικής  κάλυψης, ηθικής και διανοητικής ανάπτυξης  παρέχει στα παιδιά την ευκαιρία να εμπλακούν σε δραστηριότητες αφηρημένης σκέψης, επίλυσης προβλημάτων και συνεργασίας με τα άλλα παιδιά, δηλαδή υποστηρίζει  την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών. Το παιδί της πρωτοσχολικής ηλικίας των 4-6 χρόνων, ιδιαίτερα δε, το σημερινό παιδί που ζει σε περιβάλλον με πολλά ερεθίσματα και ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της πληροφορίας και των γνώσεων, έχει ανάγκη να καλύπτεται, καταρχήν, συναισθηματικά ενταγμένο ωστόσο  σε ένα πλαίσιο παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό, πλούσιο σε ερεθίσματα και δραστηριότητες το οποίο θα το βοηθά  στη νοητική του ανάπτυξη και στην ανταπόκριση των απαιτήσεων του περιβάλλοντος.
 
Με δεδομένο ότι, μέχρι την ηλικία των 6 χρόνων έχουν συμβεί οι σημαντικότερες αλλαγές σχεδόν σε όλες τις πλευρές της ανάπτυξης, είναι  αναγκαίο και απαραίτητο να  υποστηρίζονται και να σταθεροποιούνται οι κατακτήσεις της προηγούμενης φάσης, να κατακτώνται οι δεξιότητες και τα χαρακτηριστικά που αναφέρθηκαν νωρίτερα. Από την ανταπόκριση του παιδιού στο οργανωμένο περιβάλλον του νηπιαγωγείου, με ανάλογο της αναπτυξιακής του ηλικίας  Αναλυτικό Πρόγραμμα,  με συγκεκριμένους  μαθησιακούς και γνωστικούς στόχους που απαιτούν συνειδητή προσπάθεια και εργασία ανάλογη του νοητικού του σταδίου, θα εξαρτηθεί, εν πολλοίς, η  απρόσκοπτη ένταξη και επιτυχία του νηπίου στο περιβάλλον της σχολικής και κοινωνικής  ζωής.
 
Το παιδί που ανακαλύπτει τη γνώση σε αυτό το οργανωμένο και υποστηρικτικό παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον, που θέτει στόχους οι οποίοι απαιτούν εργασία και ευθύνη ανάλογη της ηλικίας του, αναπτύσσει τη φιλοπονία, το χαρακτηριστικό της αναπτυσσόμενης προσωπικότητας κατά τη  θεωρία του Erikson. Σύμφωνα με τον Erikson, η ηλικία των 4-6 χρόνων εκπροσωπείται από το «στάδιο της πρωτοβουλίας», όπου αρχίζει να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για κατάστρωση σχεδίων και επίτευξη στόχων. Με εφόδιο τις νέες γνωστικές ικανότητες επιχειρεί καινούρια πράγματα στην προσπάθεια να ανταπεξέλθει στον κόσμο γύρω του. Μαθαίνει να χειρίζεται αντικείμενα, έννοιες και καταστάσεις και αποκτά τις δεξιότητες που αναμένει το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει. Σε αντίθετη περίπτωση όταν δεν καταφέρνει να ανταποκρίνεται με επιτυχία στις προσδοκίες, είναι δυνατή η εμφάνιση αισθημάτων ματαίωσης. 
 
Όλα τα παραπάνω συνηγορούν στη μέγιστη προσφορά του εκπαιδευτικού έργου που παρέχεται κατά την 2χρονη υποχρεωτική φοίτηση  στο νηπιαγωγείο και γίνεται σαφής η θετική και απαραίτητη συμβολή  στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού .
 
Ελένη Αναστασοπούλου 
MscEd, Νηπιαγωγός, τ. Σχολική Σύμβουλος Α/Βάθμιας Εκπαίδευσης και Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Θεσσαλίας
admins
Author: admins

Φθαρμένη ελληνική σημαία στο Μουσείο Δημήτρη και Λέγκως Κατσικογιάννη – Νέο περιστατικό αδιαφορίας

Φθαρμένη ελληνική σημαία στο Μουσείο Δημήτρη και Λέγκως Κατσικογιάννη – Νέο περιστατικό αδιαφορίας

Σε κατάσταση εγκατάλειψης βρέθηκε η ελληνική σημαία στο μουσείο των Αμπελακίων, λίγες ημέρες μετά την αντικατάσταση της σημαίας στο Ρολόι …
Καλλιτέχνες και μέλη της οργανωτικής ομάδας συζητούν σε αίθουσα του Μουσείου Τσιτσάνη στα Τρίκαλα, ετοιμάζοντας ιδέες για τον φετινό Μύλο των Ξωτικών

Τα ξωτικά έφεραν “ανάσα” δροσιάς στα Τρίκαλα εν μέσω καύσωνα

Πρεμιέρα για τη δημιουργική προετοιμασία του Μύλου των Ξωτικών, με καλλιτέχνες και οργανωτική ομάδα να βάζουν από τώρα τη μαγεία …
Νέος κυκλικός κόμβος στην είσοδο των Μεγάλων Καλυβίων, με εργασίες σχεδόν ολοκληρωμένες και σήμανση στη θέση της

Νέος κυκλικός κόμβος στα Μεγάλα Καλύβια – Λύση σε χρόνια πρόβλημα κυκλοφορίας

Στην τελική ευθεία ο κυκλικός κόμβος στα Μεγάλα Καλύβια. Παρά τις μικρές αναστατώσεις, το έργο λύνει οριστικά το κυκλοφοριακό στη …
Ηλικιωμένος άνδρας κάθεται σε κλιματιζόμενη αίθουσα, με το χέρι στο μέτωπο, δίπλα σε φορητό κλιματιστικό, αναζητώντας δροσιά κατά τη διάρκεια καύσωνα.

Τρίκαλα: Κλιματιζόμενες αίθουσες και μέτρα προστασίας από τον καύσωνα

Σε ετοιμότητα η Περιφέρεια Θεσσαλίας για τον καύσωνα. Στα Τρίκαλα και άλλες πόλεις λειτουργούν κλιματιζόμενοι χώροι για τους πολίτες …
Προεπισκόπηση Ιδιωτικότητας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και η βοήθεια στην ομάδα μας να κατανοήσει ποια τμήματα του ιστότοπου βρίσκετε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.