Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά υλοποιήθηκε στο 2ο ΣΔΕ φυλακών Τρικάλων επιτυχής παρέμβαση για την κοινωνική και εργασιακή ένταξη με τη συμβολή του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Τρικκαίων.Τη δράση διοργάνωσε η κα Ζώη Βασιλική, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας του 2ου ΣΔΕ Φυλακών Τρικάλων και η οποία διεξήχθη στις 10/6/ 2019.
Οι δύο εισηγήτριες του Κέντρου, η κα. Λαμπρινή Οικονόμου, Ψυχολόγος του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Τρικκαίων και του παραρτήματος Ρομά καιη οικονομολόγος του Κέντρου κα. Αναστασία Γαλανοπούλου,αρχικά αναφέρθηκαν στην ολιστική υποστήριξη που παρέχει το κέντρο στους κατοίκους του Δήμου Τρικκαίων με στόχο την καταπολέμηση της φτώχειας, του κοινωνικού αποκλεισμού και κάθε μορφής διακρίσεων καθώς και την προώθηση στην απασχόληση.Εκτενής αναφορά έγινε στο Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης και την Επιδότηση Ενοικίου.
Παράλληλα, μας έδωσαν σημαντικές πληροφορίες για τον ωφελούμενο πληθυσμό όπως:
- Πολίτες που κατοικούν στο Δήμο Τρικκαίων
- Ωφελούμενοι του προγράμματος «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ)»
- Eυάλωτες κοινωνικές ομάδες
- Άτομα ή οικογένειες που διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού
- Άνεργοι/ες, παιδιά και άτομα που βιώνουν καταστάσεις αποκλεισμού
- Μετανάστες,
- Δικαιούχοι διεθνούς προστασίας
- Αιτούντες άσυλο
- ΑμεΑ
- Ρομά
- Μετανάστες
Επιπρόσθετα, οι υπεύθυνες αναφέρθηκαν στις αρμοδιότητες του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Τρικκαίων, ανά άξονα λειτουργίας:
- Υποδοχή – Ενημέρωση – Υποστήριξη των πολιτών.
Παρέχεται Πληροφόρηση ή/και παραπομπή των πολιτών στα προγράμματα πρόνοιας και κοινωνικής ένταξης που υλοποιούνται σε τοπικό, περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο όπως:
το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους, κοινωνικές δομές και υπηρεσίες όπως το Βοήθεια στο σπίτι, τα Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων, τα Κέντρα Διημέρευσης – Ημερήσιας Φροντίδας για άτομα με αναπηρία, τα προγράμματα της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς, κ.α.
- Συνεργασία με Υπηρεσίες και Δομές
Φορείς που παρέχουν υπηρεσίες απασχόλησης (π.χ. ΟΑΕΔ), φορείς αρμόδιους για την εφαρμογή προγραμμάτων της Γενικής Γραμματείας Διά Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς, Κοινωνικοί Ξενώνες Αστέγων, Ξενώνες Κακοποιημένων Γυναικών, Κοινωνικά Φροντιστήρια, Δομές Ψυχικής Υγείας, Δομές για ΑμεΑ, Βρεφονηπιακοί και Παιδικοί Σταθμοί, Προγράμματα για Ηλικιωμένους, Προγράμματα για Ρομά, Προγράμματα για Μετανάστες κλπ
- Παροχή Υπηρεσιών που θα αποσκοπούν στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδουκαι θα διασφαλίζουν την κοινωνική ένταξη των ωφελουμένων.
- Παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης για την ένταξη στην αγορά εργασίας.
- Παροχή συμβουλευτικής ψυχοκοινωνικής στήριξης σε παιδιά, ενήλικες και οικογένειες.
- Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών για την ένταξη της οικογένειας (ιδιαίτερα των παιδιών), τη στήριξη και προώθηση των δικαιωμάτων του παιδιού και τη διασύνδεση και παραπομπή σε δημόσιες υπηρεσίες όπως παιδείας, αθλητισμού, πολιτισμού, δημιουργικής απασχόλησης κ.λ.π.)
- Στήριξη, ενδυνάμωση και ενεργοποίηση των γυναικών. Υποστήριξη για την ανεύρεση εργασίας.
- Ανάπτυξη δράσεων δημιουργικής απασχόλησης και μαθησιακής στήριξης παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας, σε συνέργεια με τα προγράμματα εκπαίδευσης που υλοποιούνται.Μεικτές δράσεις για την κοινωνικοποίηση και την κοινωνική ένταξη, ειδικότερα (αλλά όχι αποκλειστικά) για μαθητές ΑμεΑ, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, Ρομά και Δικαιούχους Διεθνούς Προστασίας. Διοργάνωση εκδηλώσεων με επιμορφωτικό, επικοινωνιακό και κοινωνικό περιεχόμενο.
Στο δεύτερο κομμάτι αυτού του συμβουλευτικού δρώμενου, οι ομιλήτριες μας μύησαν στην Επανένταξη – Εργασιακή στήριξη:
1. Ψυχολογία κατά την αναζήτηση εργασίας
2. Τρόπους δημιουργίας Βιογραφικού σημειώματος
3. Τρόπους αναζήτησης και δημιουργίας αίτησης για θέσεις μέσω ΟΑΕΔ–ΑΣΕΠ
Συγκεκριμένα, οι εισηγήτριες τόνισαν ότι το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύηςπριμοδοτεί την εργασία με 35 μόρια σε αιτήσεις του ΑΣΕΠ.
Επιπλέον, μας ενημέρωσαν για Προγράμματα εργασίας μισθολογικά επιδοτούμενα ενός μέρους από τον ΟΑΕΔ και του υπόλοιπου από τον εργοδότη στα πλαίσια της επανένταξης στην αγορά εργασίας ετήσιας διάρκειας με δυνατότητα παράτασης έως κ 3 χρόνια (ΦΕΚ 1663 Τεύχος Β/19-10-2010.
Κατόπιν, η ψυχολόγος του κέντρου, κα Οικονόμου, μαζί με την παρέμβαση της Συμβούλου Σταδιοδρομίας,κας Ζώη, πυροδότησαν τους μαθητές με τη διαδικασία της συνέντευξης από τη μεριά του εργοδότη αλλά και του υποψηφίου, την προετοιμασία του υποψηφίου, τα στάδια της συνέντευξης. Παράλληλα, η μη λεκτική επικοινωνία αποδόθηκε με βιωματικό τρόπο, όπου και αναζωπυρώθηκε η "ψυχοσυναισθηματική φλόγα" στους έγκλειστους.
Οι εκπαιδευόμενοι-κρατούμενοι μέσα από το επαχθές και ασφυκτικό πλαίσιο της φυλακής, σαν «αλυσοδεμένοι δεσμώτες», υπέβαλαν ερωτήσεις, ζήτησαν διευκρινίσεις και εξωτερίκευσαν τους προβληματισμούς τους όσον αφορά τα επιδόματα και τη μέριμνα του κράτους για την κοινωνική τους επανένταξη μέσα σε ένα πλαίσιο διαλεκτικής αλληλεπίδρασης.
Τέλος, ευχαριστούμε ιδιαιτέρως την Διευθύντρια του 2ου ΣΔΕ Τρικάλων, κα. Τρικαλιώτη Αθανασία για την αμέριστη υποστήριξη της, καθώς και την Διευθύντρια του Καταστήματος Κράτησης Τρικάλων, κα. Λύτσιου Μαρία για την έγκριση της δράσης.