ΠρωτοσέλιδαΝομαρχιακά Νέα

Τι συμβαίνει με τα έργα αποκατάστασης ζημιών 1,5 δισ. στη Θεσσαλία – Οι καθυστερήσεις και η διαδικασία

Έρχεται η ώρα δημοπράτησης

19 Jun 2024

Έρχεται η ώρα δημοπράτησης

Την υπουργική απόφαση η οποία θα καθορίζει τον αριθμό των συμβάσεων στις οποίες θα «σπάσουν» τα έργα αποκατάστασης υποδομών, οδικών και σιδηροδρομικών, στη Θεσσαλία, κυρίως, όπως και σε Εύβοια, Φθιώτιδα, συνολικού εκτιμώμενου ύψους 1,4 – 1,5 δισ. ευρώ αλλά και τις σχετικές δημοπρατήσεις, αναμένουν στην κατασκευαστική αγορά.

Η προεργασία έχει γίνει, ωστόσο, μέχρι προ ημερών δεν είχε γίνει κάποια επίσημη δημοσίευση για τη διαδικασία (ΦΕΚ, Διαύγεια), ενώ θεωρητικά εκκρεμούν και οι αποφάσεις χρηματοδότησης, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Σε κάθε περίπτωση, και αν δεν είναι «προ των πυλών» οι εξελίξεις, έχουμε περάσει τα μέσα Ιουνίου και ενώ η αγορά ανέμενε να έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες από το Πάσχα κιόλας, καταγράφονται ήδη καθυστερήσεις.

Αυτό που πηγάζει ως αρχική πληροφόρηση είναι ότι οι διαδικασίες, πάντως, θα είναι… fast track, θα αφορούν σε έως 8 συμβάσεις, από 4 για οδικά (με project manager τη ΣΑΛΦΩ) και σιδηροδρομικά έργα, θα σταλούν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσκλήσεις για απευθείας διαπραγματεύσεις με τους ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους, με τα μικρότερα σχήματα να μένουν μάλλον εκτός «παιχνιδιού», καθώς στο υπουργείο θέλουν γρήγορους ρυθμούς και όχι κατακερματισμό εργολαβιών – συμβάσεων.

Πρόκειται για τις καταστροφές που προκάλεσαν πέρσι οι κακοκαιρίες (Daniel, Elias), με τα αρχικά χρονοδιαγράμματα να έχουν ήδη ξεπεραστεί, καθώς αρχικά αναμένονταν εξελίξεις την περίοδο Απριλίου – Μαΐου και ήδη έχουμε περάσει και τον μισό Ιούνιο. Ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να κάνει αγώνα δρόμου για να βγουν οι ξεχωριστές εργολαβίες για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης. Άλλωστε, πλέον αρχίζουν να πιέζουν ασφυκτικά και τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς τα έργα χρηματοδοτούνται από το εν λόγω χρηματοδοτικό πλαίσιο. Πάντως, υπήρχαν αρχικά πληροφορίες για εξελίξεις έως τις αρχές Ιουλίου (τεύχη δημοπράτησης, ακολούθως αναθέσεις), ώστε να εκκινήσουν εργασίες αποκατάστασης από τον Σεπτέμβριο, ωστόσο, ήδη έχει χαθεί χρόνος και μένει να φανεί αν μπορεί να «καλυφθεί».

Faste Track διεργασίες και απευθείας προσκλήσεις στου μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους

Οι αναθέσεις στους κατασκευαστές θα γίνουν μέσω πρόσκλησης σε διαπραγμάτευση, στο πλαίσιο του νόμου για τη fast track εκτέλεση έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιες αρχές προσανατολίζονται στο να οριστούν έως 8 ξεχωριστές συμβάσεις – εργολαβίες, 4 για τα οδικά έργα και 3-4 για τα σιδηροδρομικά. Οι δημοπρατήσεις θα είναι με διαδικασία fast track, δηλαδή με άμεσες διαδικασίες, με προσκλήσεις που θα σταλούν στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ (όμιλος Metlen, πρώην Μυτιληναίος). Οι τεχνικές απαιτήσεις και οι νέοι όροι βιωσιμότητας – ανθεκτικότητας που βάζει η κυβέρνηση φαίνεται να οδηγούν εκτός διαδικασιών τους μικρότερους ομίλους, καθώς στο υπουργείο επιθυμούν να αποφύγουν τον κατακερματισμό των έργων. Σε κάθε περίπτωση, αναμένεται όμως η υπουργική απόφαση που θα ορίζει τον αριθμό των συμβάσεων. Πάντως, τα σημεία παρέμβασης είναι δεκάδες ή μάλλον εκατοντάδες σε κάθε γεωγραφική περιοχή, οπότε ή θα πρέπει ο κάθε μεγάλος εργοληπτικός όμιλος που θα αναλάβει μια ευρύτερη περιοχή να προχωρήσει σε διασπορά δυνάμεων (ανάπτυξη πολλών εργοταξίων) ή να δώσει υπεργολαβίες σε μικρότερα τεχνικά σχήματα.

Για τα οδικά έργα ίσως είναι πιο απλές και ξεκάθαρες οι διαδικασίες. Κατά πληροφορίες, ζήτημα υπάρχει με τα σιδηροδρομικά, καθώς στο υπ. Υποδομών και Μεταφορών φέρονται να εξετάζουν μοντέλο δημοπράτησής τους απευθείας από το υπουργείο και όχι μέσω των εποπτευόμενων φορέων (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ), αν και τίθεται θέμα ποιος θα επιβλέπει και ελέγχει την πορεία των διαδικασιών και των έργων. Σε κάθε περίπτωση, τις αποφάσεις και σε αυτό το μέτωπο θα λάβει το αρμόδιο υπουργείο.

Τα έργα και οι δεσμεύσεις κονδυλίων

Τα οδικά έργα αποκατάστασης, συνολικού ύψους σχεδόν 900 εκατ. ευρώ, αφορούν σε 1.009 θέσεις επέμβασης, στις περιφερειακές ενότητες Τρικάλων, Καρδίτσας, Λάρισας, Μαγνησίας, Φθιώτιδας και Εύβοιας. Οι εργασίες θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων του οδικού δικτύου και συμπεριλαμβάνουν 110 γέφυρες. Με βάση την καταγραφή των ζημιών, οι πόροι θα διατεθούν ως εξής: 33% του ποσού στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας, 25% στην Περιφερειακή ενότητα Τρικάλων, 21% στην Περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Λάρισας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Ευβοίας και 2% στην Περιφερειακή ενότητα Φθιώτιδας.

Όσον αφορά στα σιδηροδρομικά (επιδομή υποδομή, συστήματα ασφαλείας) το εκτιμώμενο κόστος φέρεται να ξεπερνά τα 460 εκατ. ευρώ. Η αποκατάσταση υποδομών αφορά στη σιδηροδρομική γραμμή Δομοκός-Λάρισα ύψους 173,6 εκατ. ευρώ, στη γραμμή Λάρισα-Βόλος ύψους 192 εκατ. ευρώ, στη γραμμή Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα (αποκατάσταση σε εντοπισμένα τμήματα) με κόστος 57 εκατ. ευρώ. Ερωτηματικό είναι αν προκύψει και μία ακόμα εργολαβία, η οποία θα αφορά συνολικά στην εγκατάσταση των συστημάτων στις παραπάνω γραμμές ή συμπεριληφθεί στις βασικές. Το έργο ανάταξης των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που καταστράφηκαν από τις κακοκαιρίες, ανέρχεται σε περίπου 37 εκατ. ευρώ.

Να αναφέρουμε ότι μέχρι πρότινος εκκρεμούσαν και οι διαδικασίες δέσμευσης των απαραίτητων κονδυλίων για τις πιστώσεις επί του προϋπολογισμού του κράτους. Αν συνυπολογιστούν οι παραπάνω διεργασίες οι διαδικασίες ένταξης στο Ταμείο Ανάκαμψης, ότι τα έγγραφα των συμβάσεων θα πρέπει να περάσουν και από το Ελεγκτικό Συνέδριο, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο οι υπογραφές των συμβάσεων να γίνουν τον Ιούλιο, με τα έργα προφανώς να χρειάζονται χρονικό διάστημα έως 1,5 για να ολοκληρωθούν. Υπενθυμίζεται ότι προ ολίγων μηνών υπεγράφησαν συμβάσεις από για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν σε 33 σχολικές μονάδες στη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα από τις κακοκαιρίες του περασμένου Σεπτεμβρίου, ύψους 30,5 εκατ. ευρώ. Η αποκατάσταση των ζημιών γίνεται με χρηματοδότηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους ή αρχές του 2025.

Η «χαρτογράφηση» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

Στην υλοποίηση πλήθους οδικών, αντιπλημμυρικών και κτιριακών έργων τα οποία θα προσδώσουν αναπτυξιακό πρόσημο σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, αλλά και στην αποκατάσταση των ζημιών από τις φυσικές καταστροφές, με όρους υψηλότερης ανθεκτικότητας απέναντι στην κλιματική κρίση, έχουν αναφερθεί συχνά ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, αλλά και ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος. Όπως έχουν αναφέρει, θα υλοποιηθούν, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ένα πλήθος έργων για την αποκατάσταση των οδικών υποδομών, προϋπολογισμού περίπου 900 εκατ. ευρώ (892 εκατ.). Αυτά περιλαμβάνουν παρεμβάσεις σε περισσότερες από 1.000 θέσεις (Μαγνησία: 309 σημεία, ύψους παρεμβάσεων 289 εκατ. ευρώ, Λάρισα: 120 σημεία, 85 εκατ. ευρώ, Καρδίτσα: 257 σημεία, 187 εκατ. ευρώ, Τρίκαλα: 241, 226 εκατ. ευρώ, Φθιώτιδα: 17, 18 εκατ. ευρώ, και Εύβοια 57 σημεία, 86 εκατ. ευρώ.).

Στα Σιδηροδρομικά έργα, το ύψος των παρεμβάσεων αποτιμάται στα 463 εκατ. ευρώ και αφορά στη μόνιμη αποκατάσταση των ζημιών σε υποδομή, επιδομή και ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό: στον κύριο άξονα 173,6 εκατ. ευρώ, στη γραμμή Λάρισα – Βόλος 192,2 εκατ. ευρώ , στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα 57 εκατ. ευρώ, και στο τρενάκι του Πηλίου 2,5 εκατ. ευρώ. Επίσης, ήδη ξεκίνησαν οι εργασίες αποκατάστασης ζημιών σε 33 σχολικές μονάδες, σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, προϋπολογισμού 30,5 εκατ. ευρώ, με το κόστος να καλύπτεται από δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Trikalanews
Author: Trikalanews


«Εξέλιξη»: Ξεκίνησαν οι εγγραφές στο εξειδικευμένο φροντιστήριο Βιολογίας στα Τρίκαλα

Τα νέα της πόλης

«Εξέλιξη»: Ξεκίνησαν οι εγγραφές στο εξειδικευμένο φροντιστήριο Βιολογίας στα Τρίκαλα

Το φροντιστήριο Βιολογίας «Εξέλιξη» στα Τρίκαλα ξεκινά εγγραφές για τη θερινή προετοιμασία της νέας χρονιάς. Εξειδίκευση, ολιγομελή τμήματα και σταθερές επιτυχίες στις Πανελλαδικές.

Read More

Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το trikalanews.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε επίσης




Μαράβας – Λιούτας “μπλεγμένοι” στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ;
Νομαρχιακά Νέα Πρωτοσέλιδα

Μαράβας – Λιούτας “μπλεγμένοι” στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ;

Δημοσίευμα του bankingnews.gr φέρνει στο προσκήνιο επιδοτήσεις ΟΠΕΚΕΠΕ σε συγγενικά πρόσωπα του Θανάση Λιούτα και τον δήμαρχο Πύλης Κώστα Μαράβα. Ο βουλευτής διαψεύδει και προαναγγέλλει εξώδικο.

Read More


Η ανάρτηση της Σοφίας Καλογήρου που αναζωπυρώνει ερωτήματα για την υπόθεση του γιου της
Λάρισα Πρωτοσέλιδα

Η ανάρτηση της Σοφίας Καλογήρου που αναζωπυρώνει ερωτήματα για την υπόθεση του γιου της

Νέα ανάρτηση από τη Σοφία Καλογήρου, μητέρα του αδικοχαμένου Βασίλη, αφήνει αιχμές για τον χειρισμό της Δικαιοσύνης και αναζωπυρώνει τα ερωτήματα γύρω από την υπόθεση.

Read More


Εβδομάδα προετοιμασίας για τις ομάδες της Α’ Ερασιτεχνικής
Αθλητικα

Εβδομάδα προετοιμασίας για τις ομάδες της Α’ Ερασιτεχνικής

Ξεκινούν προετοιμασία οι ομάδες της Α’ Ερασιτεχνικής στα Τρίκαλα. Νέα ρόστερ, νέοι στόχοι και πολλή δουλειά ενόψει της σεζόν 2025–26.

Read More


Φαρκαδόνα: Η Επιτροπή Πλημμυροπαθών ζητά αποζημιώσεις για κτηνοτρόφους
Υπολοιποι Δημοι Πρωτοσέλιδα

Φαρκαδόνα: Η Επιτροπή Πλημμυροπαθών ζητά αποζημιώσεις για κτηνοτρόφους

Η Επιτροπή Πλημμυροπαθών Φαρκαδόνας με ανακοίνωσή της ζητά αποζημιώσεις και ουσιαστικά μέτρα για τους κτηνοτρόφους που έχουν πληγεί από πλημμύρες και ζωονόσους.

Read More


Η εξειδίκευση της γνώσης ως μοχλός για τη συμμετοχή της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά
Άρθρα – Απόψεις Διαβάστε επίσης

Η εξειδίκευση της γνώσης ως μοχλός για τη συμμετοχή της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά

Η εξειδίκευση της γνώσης είναι κλειδί για την αποτελεσματική συμμετοχή της Ελλάδας στην παγκοσμιοποιημένη αγορά και την αντιμετώπιση της ανεργίας.

Read More


Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 70 ετών ο συνταξιούχος έμπορος Γεώργιος Τσικρικάς
Κοινωνικά

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 70 ετών ο συνταξιούχος έμπορος Γεώργιος Τσικρικάς

Σε ηλικία 70 ετών έφυγε από τη ζωή ο συνταξιούχος έμπορος Γεώργιος Τσικρικάς. Η κηδεία του θα γίνει την Τρίτη 26 Αυγούστου 2025 στη Μεγάρχη Τρικάλων.

Read More


Προετοιμάζει το… έδαφος ο Αρης Αγίας Μονής
Αθλητικα

Προετοιμάζει το… έδαφος ο Αρης Αγίας Μονής

Ο Άρης Αγίας Μονής προχωρά σε παρεμβάσεις σε γήπεδο και αποδυτήρια, προετοιμάζοντας την επιστροφή του στη Γ’ Ερασιτεχνική κατηγορία.

Read More


Θεσσαλία: 1.063 έλεγχοι και 82 παραβάσεις για μη χρήση κράνους σε μία εβδομάδα
Λάρισα Πρωτοσέλιδα

Θεσσαλία: 1.063 έλεγχοι και 82 παραβάσεις για μη χρήση κράνους σε μία εβδομάδα

Σε μία εβδομάδα η ΕΛ.ΑΣ. στη Θεσσαλία πραγματοποίησε 1.063 ελέγχους και βεβαίωσε 82 παραβάσεις για μη χρήση κράνους, στο πλαίσιο της εκστρατείας «Μηδενική ανοχή».

Read More


Έφυγε ο παλαίμαχος τερματοφύλακας του ΑΟ Τρίκαλα Θεόδωρος Καρκαλάτος
Αθλητικα

Έφυγε ο παλαίμαχος τερματοφύλακας του ΑΟ Τρίκαλα Θεόδωρος Καρκαλάτος

Σε ηλικία 60 ετών έφυγε από τη ζωή ο παλαίμαχος τερματοφύλακας του ΑΟ Τρίκαλα Θεόδωρος Καρκαλάτος. Αγωνίστηκε στην ομάδα από το 1988 έως το 1994 και στον Αχιλλέα Μπάρας.

Read More


Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών η Μαρία Γεωργ. Βάλλα.
Κοινωνικά

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών η Μαρία Γεωργ. Βάλλα.

Η Μαρία Γεωργ. Βάλλα, 87 ετών, έφυγε από τη ζωή και κηδεύεται τη Δευτέρα 25 Αυγούστου 2025 στον Πλάτανο Τρικάλων.

Read More

Προεπισκόπηση Ιδιωτικότητας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και η βοήθεια στην ομάδα μας να κατανοήσει ποια τμήματα του ιστότοπου βρίσκετε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.