Άρθρα – Απόψεις

«Παιδεία:Τροφός της Δημοκρατίας»

«Παιδεία… σημαίνει αντιλαμβάνομαι τον κόσμο που με περιβάλλει, όχι σαν ένα τετελεσμένο

3 May 2019

            «Παιδεία… σημαίνει αντιλαμβάνομαι τον κόσμο που με περιβάλλει, όχι σαν ένα τετελεσμένο, αναγκαίο και χωρίς διέξοδο κόσμο, αλλά σαν μια κατάσταση που περιορίζει και καταπιέζει τον άνθρωπο και που μπορώ να αλλάξω». (Γκαρωντύ)

            Τα γεγονότα των τελευταίων μηνών (συζητήσεις στο κοινοβούλιο, μετακινήσεις – μεταγραφές βουλευτών, χαμηλό επίπεδο επιχειρημάτων, αποστεωμένο λεξιλόγιο…) και οι επικείμενες εκλογές (Ευρωεκλογές, Εθνικές και αυτοδιοικητικές) έφεραν στην επιφάνεια το θέμα της σχέσης της Πολιτικής με την Ηθική αλλά περισσότερο ανέδειξαν το ρόλο της Παιδείας ως τροφού της Δημοκρατίας. Κι αυτό γιατί η Παιδεία και η Δημοκρατία βαδίζουν παράλληλα κι αλληλοτροφοδοτούνται.

            Επειδή η σχέση Παιδείας και Δημοκρατίας είναι σχέση συναρτησιακή και όχι αιτιοκρατική, καθίσταται αναγκαίος ο επαναπροσδιορισμός της στάσης, τόσο της κοινωνίας όσο κι εκείνων που διαμορφώνουν κι εκφράζουν τον προβληματισμό και τα οράματά της, απέναντι στους δυο όρους του διωνύμου, Παιδεία και Δημοκρατία. Ειδικότερα η σχέση των δυο όρων του διωνύμου και η στάση μας προς αυτό αναδύεται μέσα από τις παρακάτω διαπιστώσεις, που αναδεικνύουν τόσο την παράλληλη πορεία Παιδείας και Δημοκρατίας όσο και την ανάγκη διαπαιδαγώγησης του ανθρώπου – πολίτη με την αρχαιοελληνική έννοια του όρου.

Η παιδεία ως τροφός της δημοκρατίας

            ► Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ως πολίτευμα του «μέτρου», χρειάζεται πολίτες που να έχουν την αίσθηση των «ορίων» των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεών τους, πολίτες που να μπορούν να αντιστέκονται στο φανατισμό και τους διάφορους δογματισμούς, που τείνουν να διαβρώσουν την κοινωνική και πολιτική ζωή. Όλες αυτές τις ιδιότητες – ικανότητες – εφόδια μόνον η ΠΑΙΔΕΙΑ μπορεί να τα καλλιεργήσει μέσα από τη θεσμοποιημένη έκφραση αυτής την εκπαίδευση – σχολείο.

            ►Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ είναι ένα πολίτευμα «εν εξελίξει» και «εν τω γίγνεσθαι» και όχι οπωσδήποτε μια παγιωμένη και τελεσίδικα ολοκληρωμένη κατάσταση. Με την έννοια αυτή έχει ανάγκη από νέες ιδέες, ελπιδοφόρα ερεθίσματα και ακόμη χρειάζεται εκείνες τις σκέψεις – θέσεις, που θα την κρίνουν αυστηρά και θα την αμφισβητήσουν. Τις παραπάνω προϋποθέσεις της Δημοκρατίας μόνον η ΠΑΙΔΕΙΑ  μπορεί να εξασφαλίσει, εκπαιδεύοντας άτομα με αυτόνομη σκέψη, κριτική ικανότητα, ελεύθερη βούληση και γόνιμη αμφισβήτηση.

            ► Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ως πολίτευμα, που προϋποθέτει την άμεση και ενεργό συμμετοχή των πολιτών στα κοινά, έχει ανάγκη άτομα – πολίτες, που να θέλουν και να γνωρίζουν τον τρόπο συμμετοχής τους σ’ εκείνες τις διαδικασίες για την επίλυση προβλημάτων, που αφορούν τόσο την προσωπική όσο και την κοινωνική τους ζωή. Στην ανάπτυξη της κοινωνικής συνείδησης και της απότοκης πολιτικής συνειδητοποίησης συμβάλλει σημαντικά η ΠΑΙΔΕΙΑ, μέσα από τις παρεχόμενες γνώσεις αλλά και μέσα από τον τρόπο διοίκησης του σχολείου.

            ► Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ως πολίτευμα της ελεύθερης έκφρασης της σκέψης και του λόγου, έχει ανάγκη από άτομα που μπορούν να συνδιαλέγονται μεταξύ τους, εκφράζοντας προσωπικές θέσεις και σκέψεις και όχι αναπαράγοντας τα κακέκτυπα ομοιώματα σκέψεων και ιδεολογημάτων των Μ.Μ.Ε και της πολιτικής παραπληροφόρησης. Η ΠΑΙΔΕΙΑ μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη διαμόρφωση συνθηκών για την ανάπτυξη όλων εκείνων των δυνατοτήτων του ανθρώπου, που θα τον οδηγήσουν στην πνευματική του ολοκλήρωση. Ένας πνευματικά αυτάρκης και καλλιεργημένος άνθρωπος έχει περισσότερες ευκαιρίες και δυνατότητες να βοηθήσει στη στήριξη και ανανέωση της Δημοκρατίας.

            ► Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ χρειάζεται άτομα με πλήρη επίγνωση των στοιχείων της ατομικότητάς τους και των ιδιαιτεροτήτων τους. Η ΠΑΙΔΕΙΑ  μπορεί να συμβάλει σ’ αυτό καλλιεργώντας όλες εκείνες τις εσωτερικές αντιστάσεις του ανθρώπου απέναντι στους διάφορους μηχανισμούς, που τείνουν να εξαφανίσουν το «διαφορετικό» και να επιβάλλουν μια ισοπεδωτική ομοιομορφία σκέψης και συμπεριφοράς.

            ►Τέλος η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ είναι το πολίτευμα του «ωραίου» και της αισθητικής αναζήτησης. Η ελευθερία, η ισονομία, η αξιοκρατία και η δικαιοσύνη που αποτελούν τα βασικά θεμέλια αυτής (δημοκρατίας) εμπεριέχουν το «ωραίο». Η ΠΑΙΔΕΙΑ μπορεί να προσφέρει αυτήν την αισθητική καλλιέργεια όχι μόνο μέσα από τη διδασκαλία ειδικών μαθημάτων (λογοτεχνία, μουσική….) αλλά και μέσα από τις αρμονικές και ανθρώπινες σχέσεις, που αναπτύσσονται στο σχολικό χώρο, χωρίς ίχνος υστεροβουλίας και οικονομικών σκοπιμοτήτων.

            Όλες οι παραπάνω διαπιστώσεις φέρνουν στην επιφάνεια ένα γενικότερο ερώτημα που συνδέεται με το ρόλο της εκπαίδευσης – παιδείας – και με τη σχέση αυτής προς τη δημοκρατία. Προετοιμάζει η εκπαίδευση τους ανθρώπους για μια πηγαία και ελεύθερη συμμετοχή στις κοινωνικές δραστηριότητες ή απλώς τους προετοιμάζει να δεχτούν την επικρατούσα κατάσταση; Αποβλέπει η παιδεία στην προετοιμασία ανθρώπων ικανών και υπεύθυνων να συμμετέχουν στον προσδιορισμό των σκοπών της κοινωνικής ζωής και στη διαχείριση και τον έλεγχο των μέσων, σ’ όλους τους τομείς και σ’ όλες τις εκδηλώσεις ή αποσκοπεί στη δημιουργία ανδρεικέλων που θα δεχτούν υποτακτικά την ιεραρχημένη εξουσία που επιβάλλεται από δυνάμεις και παράγοντες τους οποίους δεν μπορούν να κατανοήσουν, πόσο μάλλον να ελέγξουν;

Ο πλούτος της παιδείας

            Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα προϋποθέτει και συνεπάγεται την ακριβή καταγραφή εκείνων των στοιχείων που καθιστούν την Παιδεία αποφασιστικό παράγοντα ατομικής εξέλιξης, κοινωνικής προόδου και οξυγόνωσης της δημοκρατίας.

            Η παιδεία δεν διευρύνει μόνο τους νοητικούς ορίζοντες του ατόμου αλλά διαμορφώνει και τους κώδικες ερμηνείας της πραγματικότητας. Με τη βοήθεια αυτών ρυθμίζουμε τη συμπεριφορά μας και αντιδρούμε απέναντι σε εκείνα τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος που προσβάλλουν την αξιοπρέπειά μας και απειλούν την ισορροπία της κοινωνίας. Βέβαια, η παιδεία δρα και ως αντίδοτο όχι όταν ταυτίζεται με το στείρο εγκυκλοπαιδισμό αλλά όταν συγκροτεί τη βιοθεωρία του ανθρώπου πάνω στα θεμέλια του λογικού, του ηθικού και του πολιτικού ορθολογισμού.

            Παράγωγα «προϊόντα» της υγιούς Παιδείας και οι σύνθετες σκέψεις, οι αφηρημένοι συλλογισμοί, η άσκηση κριτικής και ο ορθολογισμός που μπορούν να αποτελέσουν για το άτομο τα αναγκαία εφόδια για την αντιμετώπιση των αρνητικών στοιχείων που απορρέουν από τον εκφυλισμό της πολιτικής και την έκπτωση του πολιτικού λόγου.

            Εξάλλου η παιδεία καλλιεργεί την ευαισθησία, οξύνει τον ανθρωπισμό, εμπλουτίζει την αισθητική της συμπεριφοράς μας και γενικότερα χαράσσει τους όρους και τα όρια μιας «υγιούς» αντίδρασης απέναντι σε φαινόμενα που αποφλοιώνουν τη ζωή μας από κάθε νόημα και αξία.

            Επιπρόσθετα η παιδεία – στην υγιή της έκφραση και όχι στην τεχνοκρατική της εκδοχή- διαμορφώνει και ενεργοποιεί τους αξιολογικούς κώδικες του κοινωνικού – πολιτικού ανθρώπου και τον γαλουχεί με τις αρχές της ανεκτικότητας, της ειρηνικής συνύπαρξης με το διαφορετικό και κύρια με το σεβασμό των δικαιωμάτων του συνανθρώπου του (αυτονομία, αυτοπροσδιορισμός….)

            Γενικότερα η παιδεία, λειτουργεί ως ανασταλτικός μηχανισμός στην ανθοφορία συμπεριφορών και φαινομένων που διαβρώνουν τα ηθικά μας αντισώματα κι αποδομούν τα σταθερά σημεία της ζωής μας. Εξημερώνει, επίσης, το «κτήνος» που κρύβεται στην ανθρώπινη φύση και λειτουργεί ως καθαρκτικό κάθε μολυσματικής πράξης.
 
Παιδεία και Πολίτης

            «Σκοπός της παιδείας είναι να μας βοηθήσει να δώσουμε νόημα στη ζωή μας, να ερμηνεύσουμε το παρελθόν και να γίνουμε άφοβοι και ανοιχτοί στο μέλλον»(ΈρμανΈσσε).

            Η μέριμνα, λοιπόν, για την παιδεία είναι ταυτόχρονα φροντίδα για τη δημοκρατία γιατί:

            «Δημοκρατία χωρίς μόρφωση σημαίνει υποκρισία χωρίς όρια»και «Δεν υπάρχει δημοκρατία, όπου δεν υπάρχει παιδεία».

            Αμετάθετο χρέος όλων μας και ιδιαίτερα των ταγών της εξουσίας να διακονήσουμε την παιδεία, γιατί με αυτήν μπορούμε να πετύχουμε την ισορροπία και συλλειτουργία της ατομικότητας και της συλλογικότητας. Πρέπει να ξαναγίνουμε πολίτες.

            «….Σήμερα οι «παγκοσμιολόγοι» επικαλούνται ως χαρακτηριστικά του σύγχρονου ανθρώπου σωρεία αριθμών, υπολογιστές, ορίζοντες παραγωγής, διακινήσεις αγορών, εικονικό χώρο και πλαστικό χρόνο. Τα όντα ζουν σαν να κινούνται μηχανικά πάνω στη σκακιέρα της διεθνούς αγοράς, υπάκουα στις προσταγές της παραγωγής και της κατανάλωσης. Ούτε μια λέξη για παιδεία, ούτε ένας ψίθυρος για πολιτική αρετή». (Τζον Άντον).

ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

admins
Author: admins

Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το trikalanews.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Βρέφος 9 μηνών κατάπιε δαχτυλίδι – Διακομίστηκε από τη Σκιάθο στον Βόλο

Βρέφος 9 μηνών κατάπιε δαχτυλίδι – Διακομίστηκε από τη Σκιάθο στον Βόλο

Συναγερμός στη Σκιάθο όταν βρέφος 9 μηνών κατάπιε δαχτυλίδι και χρειάστηκε άμεση διακομιδή. Πώς αντέδρασαν οι γιατροί και τι συνέβη …
Γυναίκα με καλοκαιρινό φόρεμα και ψάθινο καπέλο περνά μπροστά από βιτρίνα καταστήματος με ταμπέλες εκπτώσεων 20%, 30% και 50%, κρατώντας πολύχρωμες τσάντες αγορών.

Αύριο ξεκινούν οι θερινές εκπτώσεις – Προσδοκίες για ανάσα στην αγορά των Τρικάλων

Αύριο 14 Ιουλίου ξεκινούν οι θερινές εκπτώσεις και στα Τρίκαλα, με προσφορές σε όλα τα καταστήματα. Ελπίδες των επαγγελματιών για …
Ηλικιωμένη γυναίκα κάθεται σε παλιά κουζίνα και κοιτάζει μέσα στο πορτοφόλι της

Πότε πληρώνονται οι συντάξεις Αυγούστου για Τρίκαλα και Θεσσαλία

Οι πληρωμές των συντάξεων Αυγούστου για τους συνταξιούχους Τρικάλων ξεκινούν τη Δευτέρα 28 Ιουλίου και ολοκληρώνονται την Τετάρτη 30 Ιουλίου, …
Έφυγε από τη ζωή ο 67χρονος Χρήστος Κουτής – Την Κυριακή η κηδεία του στη Φήκη Τρικάλων

Έφυγε από τη ζωή ο 67χρονος Χρήστος Κουτής – Την Κυριακή η κηδεία του στη Φήκη Τρικάλων

Την Κυριακή 13 Ιουλίου θα τελεστεί η κηδεία του Χρήστου Κουτή στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Φήκης. Η οικογένεια ζητά, …
Ολοκληρώθηκε η ασφαλτόστρωση στην οδό Αρριανού στα Τρίκαλα

Ολοκληρώθηκε η ασφαλτόστρωση στην οδό Αρριανού στα Τρίκαλα

Η οδός Αρριανού στην είσοδο του Νοσοκομείου Τρικάλων ασφαλτοστρώθηκε πλήρως, με επίσκεψη του Δημάρχου Νίκου Σακκά. Συνεχίζονται οι παρεμβάσεις του …
Ο Δήμος Τρικκαίων τίμησε το ζεύγος Φαγκρίδα στη γενέτειρά τους, τη Ράξα

Ο Δήμος Τρικκαίων τίμησε το ζεύγος Φαγκρίδα στη γενέτειρά τους, τη Ράξα

Συγκίνηση και σεβασμός στη Ράξα Τρικάλων, όπου ο Δήμος Τρικκαίων τίμησε τον Γιωργο Φαγκρίδα και τη σύζυγό του Ανδρούλα για …
Επίσημη ανακοίνωση- επιβεβαίωση του Θέμη Αλεξίου από τη Νέα Αρτάκη

Επίσημη ανακοίνωση- επιβεβαίωση του Θέμη Αλεξίου από τη Νέα Αρτάκη

Επισημοποιήθηκε η μεταγραφή του Θέμη Αλεξίου στη Νέα Αρτάκη, όπως είχε αποκαλυφθεί από το TrikalaNews. Διαβάστε τους λόγους της αποχώρησής …
Μαθητές του Προτύπου ΓΕΛ Λάρισας διακρίθηκαν πανελλαδικά με καινοτόμο επιχειρηματική ιδέα

Μαθητές του Προτύπου ΓΕΛ Λάρισας διακρίθηκαν πανελλαδικά με καινοτόμο επιχειρηματική ιδέα

Με μια εικονική startup στον τομέα της ενέργειας, οι μαθητές του Προτύπου ΓΕΛ Λάρισας κέρδισαν τις εντυπώσεις και ένα από …
Σύλληψη στον Βόλο για κατοχή ναρκωτικών – Βρέθηκε κάνναβη και φαιντανύλη

Σύλληψη στον Βόλο για κατοχή ναρκωτικών – Βρέθηκε κάνναβη και φαιντανύλη

Αστυνομική επιχείρηση στον Βόλο οδήγησε στη σύλληψη άνδρα για κατοχή ναρκωτικών ουσιών. Κατασχέθηκαν κάνναβη, φαιντανύλη και μετρητά …
30% των πόρων ΟΧΕ Σποράδων για την κλιματική αλλαγή

30% των πόρων ΟΧΕ Σποράδων για την κλιματική αλλαγή

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας διαθέτει το 30% των πόρων της ΟΧΕ για δράσεις κατά της κλιματικής αλλαγής, προωθώντας ταυτόχρονα βιώσιμη ανάπτυξη …
Σύσκεψη για τα έργα ΕΣΠΑ στα Τρίκαλα με Περιφέρεια και Δήμο

Σύσκεψη για τα έργα ΕΣΠΑ στα Τρίκαλα με Περιφέρεια και Δήμο

Προχωρούν τα έργα ΕΣΠΑ στην πόλη των Τρικάλων, μετά από σύσκεψη εργασίας μεταξύ Περιφέρειας Θεσσαλίας και Δήμου Τρικκαίων. Δείτε ποια …
Αναλυτικά τα δρομολόγια των ΚΑΜ σε Τρίκαλα και Καρδίτσα 14-20 Ιουλίου

Αναλυτικά τα δρομολόγια των ΚΑΜ σε Τρίκαλα και Καρδίτσα 14-20 Ιουλίου

Δείτε αναλυτικά τα δρομολόγια των Κινητών Αστυνομικών Μονάδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας για την εβδομάδα 14 έως 20 Ιουλίου 2025 …
Προεπισκόπηση Ιδιωτικότητας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και η βοήθεια στην ομάδα μας να κατανοήσει ποια τμήματα του ιστότοπου βρίσκετε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.