Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου
Για πολλά χρόνια άκουγα τους Ιεροκήρυκες να στηρίζουν συχνά τα λεγόμενά τους στα λόγια του Ιερού Χρυσοστόμου. Τώρα όμως που διαβάζω απ’ ευθείας τον Χρυσόστομο δεν το πιστεύω ότι τόσα χρόνια έχασα τέτοιο θησαυρό σοφίας και μου αρκούσε μόνο η γεύση που μου πρόσφεραν οι άλλοι από το μέλι του.
Μου έκανε εντύπωση ο τρόπος που σχολιάζει ο Μεγάλος Δάσκαλος τα λόγια του Θεού προς την Εύα μετά την παρακοή στον παράδεισο.
«Μονονουχί απολογούμενος προς την γυναίκα ο φιλάνθρωπος Θεός ταύτα φησίν, ότι εγώ μεν εξ αρχής ομότιμόν σε εδημιούργησα, και της αυτής αξίας εν άπασιν αυτώ κοινωνείν ηβουλήθην, και ώσπερ τω ανδρί, ούτω και συ την κατά πάντων αρχήν ενεχείρισα. Αλλ’ επειδή ουκ εχρήσω εις δέον τη ομοτιμία, δια τούτο σε υποτάττω τω ανδρί, «Και προς τον άνδρα σου η αποστροφή σου, και αυτός σοι κυριεύσει». Επειδή καταλιπούσα τον ομότιμον, και τον της αυτής σοι φύσεως κοινωνούντα, και δι όν εδημιουργήθης, τω πονηρώ θηρίω τω όφει εις ομιλίαν ελθείν ηβουλήθης, και την παρ’ εκείνου δέξασθαι συμβουλήν, δια τούτο σε λοιπόν τούτω υποτάττω, και τούτον σου κύριον αποφαίνω, ώστε την τούτου δεσποτείαν επιγινώσκειν, και επειδή ουκ έγνως άρχειν, μάθε καλώς άρχεσθαι.
«Προς τον άνδρα σου η αποστροφή σου, και αυτός σου κυριεύσει». Βέλτιόν σε υπό τούτον είναι, και υπό την τούτου δεσποτείαν τυγχάνειν, ή αδείας απολαύουσαν και εξουσίας κατά κρημνών φέρεσθαι. Επεί και ίππω λυσιτελές αν γένοιτο χαλινόν έχειν, και εύτακτα βαδίζειν, ή άνευ τούτου κατά κρημνών φέρεσθαι. Το συμφέρον τοίνυν σκοπών το σόν, προς τούτον σε έχειν την αποστροφήν βούλομαι, και καθάπερ σώμα κεφαλή έπεσθαι, και την δεσποτείαν μεθ’ ηδονής επιγινώσκειν».
Μετάφραση: Σχεδόν απολογούμενος προς την γυναίκα ο φιλάνθρωπος Θεός της λέει, ότι εγώ από την αρχή ισότιμη με τον άντρα σε δημιούργησα και ήθελα να συναναστρέφεσαι μαζί του σε όλα ως ισάξια, και όπως ο άντρας έτσι όρισα και εσύ να έχεις την ίδια εξουσία πάνω σε όλα. Αλλά επειδή δεν χρησιμοποίησες όπως έπρεπε την ισοτιμία σου γι αυτό σε υποτάσσω στον άνδρα.
Επειδή εγκατέλειψες τον άνδρα με τον οποίο ήσουν ισότιμη και της ίδιας φύσης και για τον οποίο δημιουργήθηκες, και θέλησες να μιλάς με το πονηρό φίδι, και δέχθηκε την συμβουλή του, γι αυτό λοιπόν σε υποτάσσω στον άντρα και τον ορίζω κύριό σου, ώστε να γνωρίσεις την κυριαρχία του και επειδή δεν ήξερες να εξουσιάζεις, μάθε καλά να εξουσιάζεσαι. Είναι καλύτερα για σένα να είσαι υπό την κυριαρχία και εξουσία του άντρα από το να έχεις εξουσία και ελευθερία και να προχωράς προς τον γκρεμό.
Επειδή και για το άλογο είναι συμφερότερο να έχει χαλινάρι και να βαδίζει κανονικά παρά να μην έχει και να προχωρά προς τον γκρεμό. Για το δικό σου συμφέρον σε βάζω υπό την εξουσία του άντρα και όπως το σώμα ακολουθεί την κεφαλή έτσι και εσύ με ευχαρίστηση να είσαι υπό την κυριαρχία του άντρα.
Επειδή ο π. Γεώργιος Αλευράς, ο οποίος ήταν υποτακτικός του μεγάλου αγίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου, αναφέρθηκε πριν λίγες μέρες στην ομιλία του με τίτλο «Υπάρχουν πνευματικοί που σιωπούν γιατί βολεύονται» στην κατά Θεό θέση της γυναίκας θα παραθέσω αυτά που είπε : «Η μάνα μου συνέχεια γκρίνιαζε στον πατέρα μου. Οι γυναίκες είναι για φασαρία μόνο. Οι γυναίκες είναι να μαγειρεύουν, να πλένουν και να μη μιλάνε. Ο Θεός δεν έκανε αποστολίνες, Αποστόλους έκανε. Την εξουσία την έδωσε στους άντρες. Απόδειξη ότι στην Παναγία δεν της έδωσε την άδεια να μιλάει.
Ακούσατε; Την Παναγία δεν την άφησε να μιλάει. Εσύ γυναίκα θα σκάσεις αν δεν μιλήσεις. Την Παναγία, πιο αγία δεν υπάρχει. Μετά τον Θεό είναι αυτή. Και είχε συνεχώς το στόμα κλειστό. Τους Αποστόλους έκανε ο Χριστός. Και τώρα θέλουν να κάνουν κουμάντο οι γυναίκες. Υπουργίνες, Πρωθυπουργίνες, Πρόεδροι Δημοκρατίας. Αυτά δεν είναι ορθόδοξα, δεν είναι του Θεού πράγματα. Η γυναίκα πρέπει να είναι στο σπίτι, να μαγειρεύει και να μαθαίνει να ζει ταπεινά και ήσυχα. Ούτε δασκάλες δεν πρέπει να είναι, τίποτα ντιπ. Παλιά οι δάσκαλοι ήταν, δεν υπήρχαν δασκάλες. Δεν είμαι μισογύνης. Είμαι ορθόδοξος ιερέας και διδάσκω ορθόδοξα. Σήμερα δυστυχώς ούτε η Εκκλησία δεν διδάσκει την Ορθοδοξία. Διδάσκει τι λένε οι επιστήμονες, τι λέει …».
Το συμπέρασμα από τα λόγια του Χρυσοστόμου και του π. Γεωργίου είναι ότι η καθορισμένη από τον Θεό θέση της γυναίκας είναι εντελώς αντίθετη από τη θέση που έχει η γυναίκα σήμερα.
Φυσικά ξέρω ότι πολλοί τα θεωρούν αυτά οπισθοδρομικά, αλλά αυτό δεν έχει σημασία. Τι σημασία έχει αν οι άγευστοι σοφίας διαφωνούν με τον μελίρρυτο ποταμό της σοφίας Χρυσόστομο ; Τι σημασία έχει αν οι ζαλισμένοι από τις φαντασίες του κόσμου διαφωνούν με τον π. Γεώργιο που άντεξε να κάνει υπακοή στον μεγάλο άγιο Πορφύριο για τον οποίο έλεγε ο άγιος Παΐσιος «τέτοιους στέλνει ο Θεός κάθε 200 χρόνια στον κόσμο» ;
Έχουμε όμως μεγάλη ευθύνη και οι άντρες που δεν έχει η γυναίκα την καθορισμένη από τον Θεό θέση σήμερα. Ναι, είπε ο Θεός η γυναίκα να υποτάσσεται στον άντρα της, αλλά είπε και ο άντρας να αγαπάει και να φροντίζει την γυναίκα του όπως το σώμα του, και οι άντρες πολύ συχνά δεν το τηρούμε.
Φταίμε οι άντρες επειδή δεν είμαστε σαν τον Ιώβ ο οποίος όταν τον συμβούλεψε η γυναίκα του να βλασφημήσει τον Θεό και να πεθάνει από τα πολλά του βάσανα, δεν την άκουσε και της απάντησε «μίλησες σαν μια ανόητη γυναίκα».
Φταίμε οι άντρες επειδή δεν είμαστε σαν τον Τωβίτ ο οποίος μετά τον γάμο του για 3 βράδια παρακινούσε την γυναίκα του να προσευχηθούν «σήκω γυναίκα μου να κάνουμε προσευχή» της έλεγε, και μετά ήλθαν σε σαρκική ένωση.
Φταίμε οι άντρες επειδή δεν είμαστε σαν τον Παύλο Μελά ο οποίος έβαλε την αγάπη προς την Πατρίδα πάνω από την αγάπη προς την γυναίκα του και τα παιδιά του και ήλθε και θυσιάστηκε στην Μακεδονία στις 13 Οκτωβρίου 1904. Πραγματικά κανένα ζόρι δεν είχε να αφήσει την άνετη και πλούσια ζωή του και τις ανέσεις του και να έρθει να σκοτωθεί για την απελευθέρωση της Μακεδονίας.
Φταίμε οι άντρες επειδή λέμε στις γυναίκες μας όλα τα μυστικά μας, τις πράξεις μας, τις εσωτερικές δυσκολίες που βιώνουμε και νομίζουμε ότι θα μας καταλάβουν ενώ το μόνο που καταφέρνουμε είναι να μας περιφρονούν και να μη μας υπολογίζουν. Και έτσι χωρίς το χαλινάρι το δικό μας βαδίζουν προς τον γκρεμό, όπως λέει ο Μέγας Χρυσόστομος.