Σ.Π.ΟΡ.Τ. –Ο Ίων ποταμός του λήσταρχου  Γκαντάρα

Βαδίζουμε δίπλα στον  Ίωνα ποταμό. Όχι, δεν πήγαμε πρωτοχρονιάτικο ταξίδι στην Μικρά Ασία με αφορμή τα 20χρονα του συλλόγου μας. Είμαστε στην Κερασούλα των Αντιχασίων και προορισμός μας είναι το Φωτεινό (Τσούκα). Ακολουθούμε τον ρου του Μουργκάνη ή Ίωνα κατά το επίσημο όνομά του. Γιατί τον ονομάσαμε Ίωνα, ποιος ξέρει; Στην Μικρασία πάντως τέτοιο όνομα ποταμού δεν υπάρχει, ούτε πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν στα χωριά των Αντιχασίων.

Το ποτάμι συγκεντρώνει το νερό από το οροπέδιο. Ξεκινά από τον Λογγά, περνά από το Γερακάρι, χωρίζει το Φωτεινό και την Κερασούλα από το Φλαμπουρέσι και την Αγ.Τριάδα. Ακολουθεί τον δρόμο που έρχεται από την Δεσκάτη μέχρι την Μύκανη και μετά συναντά τον Πηνειό στην ομώνυμη γέφυρα.

Πορευόμαστε αντίθετα στο ρεύμα του ποταμού, έχοντας στο δεξί μας χέρι την νότια όχθη, το κακό ανήλιο για τους ντόπιους. Τα τρία χιλιόμετρα δίπλα στην όχθη μας αποκαλύπτουν την άγνωστη ομορφιά του Ίωνα. Μικροί καταρράκτες, βαθιές τομές στο ιζηματογενές πέτρωμα, αμμουδερές παραλίες κάτω από τον ίσκιο των πουρναριών, βαθιές βάθρες (βίρες) για ονειρικό μπάνιο παρέα με το ξωτικό του Γκαντάρα.

Καθώς σβήνει το γουργουρητό του ποταμιού το ψιλόβροχο μετατράπηκε σε ευπρόσδεκτο χιόνι. Ανηφορίζουμε για να βγούμε στο οροπέδιο. Στάση στη άδεια στάνη, ανταλλάσσουμε κεράσματα, απολαμβάνουμε σπιτικό τσίπουρο με τις ανάλογες ευχές για το νέο έτος. Συνεχίσαμε την πορεία μας από τους δαιδαλώδεις  χωματόδρομους μέχρι τον στόχο μας, την θαλπωρή του καφενείου στο Φωτεινό.

Η περιοχή ήταν ένα από τα καταφύγια των ληστών του μεσοπολέμου. Την τελευταία περίοδο της καταρρέουσας Οθωμανικής αυτοκρατορίας κανένας δεν νοιαζόταν για την επιβουλή του νόμου στην φτωχότατη εσχατιά της. Από την άλλη ο νέος κυρίαρχος, το ελληνικό κράτος, έπρεπε να οικοδομηθεί εκ του μηδενός. Πρώτη παρουσία του κράτους οι άγαρμποι χωροφύλακες, αρκετοί εκ Κρήτης.

Το κενό του κράτους γεμίζει από τα κράτη των καταφρονεμένων. Η περιοχή μεταξύ του Αλιάκμονα και της Ελασσόνας, οριοθετημένη από Καμβούνια – Αντιχάσια – Πιέρια – Όλυμπο, γίνεται φυτώριο ληστών κατά το πρότυπο των κλεφτών. Η Άκρη, η  Κρανιά, η  Βαλανίδα στην  Ελασσόνα. Τα Σέρβια, ο Πολύρραχος, ο Μεταξάς, η Ελάτη, ο  Μικρόβαλτος στην  Κοζάνη. Οι γενέθλιοι τόποι και οι τόποι των φονικών των ληστών του μεσοπολέμου. Οι αιτίες οι ίδιες, η αδικία της φτώχειας και η περηφάνια της τιμής. Ο εχθρός παραλλαγμένος, οι εύποροι του χωριού και το άδικο ελληνικό κράτος.

Στον Όλυμπο είναι ο Γιαγκούλας. Στα Αντιχάσια ο φίλος του ο Γκαντάρας. Η καταδίωξη από τα αποσπάσματα ανηλεής. Διαισθάνεται το τέλος και ζητά από τον Τρικαλινό φωτογράφο Αθ. Μάνθο να τον φωτογραφήσει. Η φωτογράφηση θα γίνει το 1923 στην θέση Παλιογκορτσιά των Χασίων. Ο Γιαγκούλας γράφει την απολογία του στις μέλλουσες γενναίες στην λάμα του αιματοβαμμένου μαχαιριού του (βρίσκεται στο Εγκληματολογικό Μουσείο).

«Προς τους πάντας. Μη δηνάμενος να εύροιδινός (ιδενός: κάποιου) δικαίου παρά της δικαιοσύνης των Ελλήνων, ηναγγάσθην να τονίσο το δίκαιο της Παρδάλαςή Μαχαίρας. Όθεν (εις το εξής) η ύψιστος αυτή λειτουργός της ανάνδρου Δικαιοσύνης ονόματιΠαεδάλαέχη τον λόγο από σήμερον εις πάντας τους αιωθούντας (υπεύθυνους) και απίστους. Η λειτουργία αυτής έσετε (θα είναι) πάντοτε ειλικρινής και ουδέποτε θέληλησμονήση τα Ιερά καθήκοντα της προς απονομή δικαίου. Μάρτιος 1917»

Η ελληνική δικαιοσύνη ζει ακόμα στον μεσαίωνα. Τα νεκρά σώματα αποκεφαλίζονται. Το κεφάλι του Γκαρνάρα θα γίνει έκθεμα στο Γερακάρι και στην Καλαμπάκα. Του Γιαγκούλα, αναβαθμισμένος λόγω περισσότερων θυμάτων, στην Κατερίνη. Απόδειξη της υποστήριξης των ληστών από τις αγροτικές κοινότητες.  Ο Γκαντάρας ζει σε κάθε πανηγύρι της Θεσσαλίας, ξεπροβάλει από τη μαύρη κάννη του κλαρίνου.

 

Σε κλαιν τα δέντρα όλα, βρε, Γκαντάρα,

σε κλαιν και τα κλαδιά …

 

Τελευταίο ανάλογο τρόπαιο  τα κεφάλια των Βελουχώτη και Τζαβέλλα στον φανοστάτη της κεντρικής πλατείας των Τρικάλων. Εκπολιτισμός ή εξέλιξη της τεχνολογίας του τρόμου;

 

Πηγή: Το διαδίκτυο και το www.aspromavro.net



©2020 Trikalanews from TNEWSGROUP

To trikalanews.gr χρησιμοποιεί cookies. Με την επίσκεψή σας συμφωνείτε με τους Όρους. Διαβάστε ΠερισσότεραΑποδοχή