Τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας και οι ψυχολογικές επιπτώσεις στη ζωή μας

Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί τον τελευταίο καιρό είναι μοναδική, εξαιτίας της μεγάλης και αβέβαιης διάρκειας και της οικουμενικότητάς της, καθώς σχεδόν όλες οι χώρες έχουν πληγεί. Οι περισσότεροι από εμάς νιώθουμε αβεβαιότητα και φόβο όσον αφορά την σωματική μας υγεία και των οικογενειών μας, τον τρόπο με τον οποίο θα μπορέσουμε να διαχειριστούμε την καθημερινότητά μας, ζώντας μέσα σ’ αυτήν την περιορισμένη ελευθερία, την φυσική απουσία του άλλου και τις οικονομικές συνέπειες, που θα επιφέρει η νέα πραγματικότητα. Παλεύουμε τόσο με τα συναισθήματά μας όσο και με την οικονομική κατάσταση που θα προκύψει.

Οι άνθρωποι ερχόμαστε αντιμέτωποι με τον φόβο του άγνωστου, γιατί, όταν κάτι δεν το γνωρίζουμε καλά, είναι πολύ πιθανό να μας αγχώσει. Το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του ατόμου μπροστά σε διάφορες «απειλητικές» συνθήκες που συναντά στη ζωή του. Όλα αυτά τα συναισθήματα που βιώνουμε αυτή τη στιγμή είναι έντονα, λόγω όλης αυτής της κατάστασης, ωστόσο έχουμε την ικανότητα να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα και στις νέες καταστάσεις. Εντούτοις, απαιτείται ένας υποκειμενικός χρόνος, όπου όλα αυτά που αισθανόμαστε πρέπει να τα σκεφτούμε και να τα επεξεργαστούμε για να μπορέσουμε να τα εμπεριέξουμε.

Οι οδηγίες των ειδικών σχετικά με τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν, ώστε να διακοπεί η διασπορά, είναι η κοινωνική απομόνωση και η καραντίνα. Δύο μέτρα τα οποία έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των ατόμων. Σε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο The Lancet, για τις επιπτώσεις της καραντίνας στην ψυχική υγεία αναφέρεται ότι μπορεί να οδηγήσει σε:

  • Μετατραυματικό στρες
  • Κατάθλιψη
  • σύγχυση
  • Θυμό
  • Φόβο
  • ματαίωση και
  • ανία

Παρατηρούμε ότι πρόκειται για μια περίπτωση, η οποία επηρεάζει σχεδόν όλες τις πλευρές της ζωής μας. Συγκεκριμένα, διακόπτεται η εργασία, οι σπουδές, το σχολείο, όλες οι κοινωνικές συναναστροφές. Συνήθως αυτό που προτείνουν οι ειδικοί ψυχικής υγείας στους θεραπευόμενους είναι η κοινωνικοποίηση, η συναναστροφή με άλλους ανθρώπους. Στη νέα πραγματικότητα, όμως, αυτό που χρειάζεται να κάνουμε είναι να απομακρυνθούμε κοινωνικά ως μέτρο πρόληψης ενάντια στον κονοροϊο. Πρόκειται για μια μεγάλη πρόκληση διότι η κοινωνικοποίηση είναι πολύ σημαντική για την ψυχική και σωματική υγεία. Όμως, η κοινωνική απομάκρυνση δε σημαίνει αναγκαστικά ότι σταματάει κάθε ανθρώπινη επικοινωνία από τη στιγμή που η τεχνολογία διαθέτει μια ποικιλία εφαρμογών.

Σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες υπερβολικού άγχους η σκέψης μας «παγώνει», με αποτέλεσμα να δυσκολευόμαστε να βρούμε τρόπους, ώστε να δημιουργήσουμε μια ρουτίνα, που θα μας έδινε μια αίσθηση ασφάλειας και συνέχειας. Αυτό που θα πρέπει να γίνει είναι να αναζητήσουμε εναλλακτικές προσαρμόζοντάς τες στον χώρο του σπιτιού μας. Χρειάζεται να δώσουμε χρόνο στον εαυτό μας να εμπεριέξει όλα αυτά τα δυσάρεστα συναισθήματα και να αναδιαμορφώσουμε μια νέα καθημερινότητα, μια ρουτίνα, η οποία θα μας προσφέρει μια αίσθηση κανονικότητας, «φυσιολογικής ζωής». Είναι σημαντικό να βρούμε τι είναι αυτό που μας ταιριάζει, ώστε να διαχειριστούμε όσο καλύτερα γίνεται την νέα κατάσταση πραγμάτων.

Παρακάτω παρατίθενται ορισμένες στρατηγικές και δραστηριότητες, που θα μας βοηθήσουν να δημιουργήσουμε έναν «ασφαλή» χώρο.

Ενημέρωση για την πορεία της πανδημίας:

Είναι σημαντικό να ενημερωνόμαστε για τα νέα δεδομένα που προκύπτουν, ωστόσο απαραίτητη κρίνεται η επιλογή αξιόπιστων πηγών ενημέρωσης. Επίσης, η υπερβολική έκθεση σε πληροφορίες αυξάνουν το άγχος και τον φόβο, γι αυτό θα ήταν καλό να περιοριστεί, για παράδειγμα σε τρεις φορές την ημέρα για περίπου μισή ώρα.

  • Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας

www.civilprotection.gr/el

  • Υπουργείο Υγείας

www.moh.gov.gr

  • Οδηγίες για την διαχείριση του Covid-19

https://eody.gov.gr

  • τηλέφωνα επικοινωνίας:

1135, για όσους θέλουν να ενημερωθούν

ΕΟΔΥ τηλ: 210-5212000, 210-5212054

Επικοινωνία μέσω κοινωνικών δικτύων:

Η χρήση της τεχνολογίας, στις μέρες που διανύουμε, μας βοηθάει να είμαστε κοντά και κοινωνικά συνδεδεμένοι αλλά διατηρώντας, συγχρόνως, την αναγκαία φυσική απόσταση. Επιδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο την ικανότητα για έγνοια (Winnicott, 1963), δηλαδή, την ικανότητα να ενδιαφερόμαστε και να φροντίζουμε τους άλλους και συγχρόνως αποδεχόμαστε την προσωπική ευθύνη.

Φροντίδα  εαυτού: Σωματική, Πνευματική, Ψυχική

  • Επαρκής ύπνος
  • Υγιεινή διατροφή
  • Γυμναστική στο σπίτι: μπορούμε να παρακολουθήσουμε στο ίντερνετ διάφορα προγράμματα όπως yoga, pilates, να κάνουμε τζόκινγκ, να πάμε για περπάτημα, να κάνουμε ποδήλατο, να ανεβοκατεβαίνουμε τις σκάλες.

https://www.instagram.com/stavroula_ganatsa/

https://www.youtube.com/user/homefitnessgr/playlist

https://www.youtube.com/yser/MyLiveGymTV/playlist

https://www.youtube.com/user/yogawithadriene

  • Περιποίηση σώματος, προσώπου

Εργασίες

  • Να κάνουμε κηπουρική
  • Να ασχοληθούμε με την μαγειρική, ζαχαροπλαστική
  • Να επιδιορθώσουμε πράγματα στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο
  • Να κάνουμε τις δουλειές του σπιτιού
  • Να τακτοποιήσουμε διάφορα πράγματα (έγγραφα, βιβλία)
  • Να αλλάξουμε θέση στα έπιπλα

Ψυχαγωγία

  • Να παίξουμε χαρτιά, επιτραπέζια, τάβλι, σκάκι, διαδικτυακά παιχνίδια με φίλους
  • Να φτιάξουμε ένα παζλ
  • Να διαβάσουμε βιβλία, έντυπα και ψηφιακά

Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Επιστήμης Τεχνολογίας Πολιτισμού ΕΚΤ

https://econtent.ekt.gr

www.openbook.gr

  • Να περιηγηθούμε στον ζωολογικό κήπο

Home Safari Resources

  • Να καταγράψουμε τα πράγματα που μας άρεσαν στο παρελθόν
  • Να δούμε θεατρικές παραστάσεις μέσω ίντερνετ:

Θέατρο Πορεία https://poreiatheatre.com

Εθνικό θέατρο https://www.nt-archive.gr

  • Να ακούσουμε μουσική

Philharmonie Berlin (code BERLINPHIL, TILL 31.03)

https://www.digitalconcerthall.com/en/news

  • Να ανακαλύψουμε την Ελλάδα

www.greecefromhome.gr

  • Να παρακολουθήσουμε ταινίες, σειρές
  • Να αναζητήσουμε διάφορα που μας ενδιαφέρουν στον υπολογιστή
  • Να διαβάσουμε βιβλία που αφορούν την δουλειά μας
  • Να προσευχηθούμε
  • Να παρακολουθήσουμε διαδικτυακά σεμινάρια
  • Να παίξουμε και να φροντίσουμε το κατοικίδιο
  • Να ολοκληρώσουμε εργασίες τις οποίες είχαμε αναβάλει
  • Να καθίσουμε στον ήλιο στο μπαλκόνι ή στον κήπο

Αναζητάμε την επαγγελματική βοήθεια ενός ειδικού ψυχικής υγείας όταν νιώθουμε ότι τα δυσάρεστα συναισθήματα μας κατακλύζουν.

Η εξέλιξη όλου αυτού που βιώνουμε είναι αβέβαιη, δεν ξέρουμε πότε θα τελειώσει και τα πράγματα μπορεί να γίνουν ακόμη πιο δύσκολα. Αυτό όμως που είναι σημαντικό αυτό το διάστημα, είναι η διατήρηση της ελπίδας ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν.

 

Η Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας νομού Τρικάλων παρέχει υπηρεσίες σε ενήλικες, εφήβους και παιδιά που αντιμετωπίζουν περισσότερο ή λιγότερο σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας.

Η Κινητή Μονάδα παρέχει:

  • Πρόληψη, διάγνωση, θεραπεία των ψυχικών διαταραχών.
  • Παρακολούθηση και φροντίδα των ανθρώπων με διαταραχές της ψυχικής υγείας.
  • Συμβουλευτική σε άτομα, οικογένειες και ομάδες για θέματα ψυχικής υγείας.
  • Δραστηριότητες καταπολέμησης του αποκλεισμού, των προκαταλήψεων και των διακρίσεων που συνήθως συνοδεύουν την ψυχική διαταραχή.

 

Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας ν. Τρικάλων

ΓΡΑΜΜΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ

24310 73385,  24310 70626

Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00 – 14:00

Οι Ψυχολόγοι και οι Κοινωνικοί Λειτουργοί της Μονάδας έχουν ενταχθεί και παρέχουν υπηρεσίες και μέσω της τηλεφωνικής Γραμμής Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης για τον κορωνοϊό  10306

 



©2020 Trikalanews from TNEWSGROUP

To trikalanews.gr χρησιμοποιεί cookies. Με την επίσκεψή σας συμφωνείτε με τους Όρους. Διαβάστε ΠερισσότεραΑποδοχή