«Κυβερνάτε με διαφημίσεις, με δημοσκοπήσεις και με ψευτοδιλήμματα» είπε από το βήμα της βουλής ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. κ. Βασίλης Κόκκαλης, απευθυνόμενος στην υπουργό Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως, στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Ο Λαρισαίος πολιτικός κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι προσπαθεί να αλλάξει την ατζέντα, αδυνατώντας να υποστηρίξει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, για το οποίο – πρόσθεσε – ότι εκφράζουν ενστάσεις, σύσσωμοι οι φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Μάλιστα, με αφορμή τη δήλωση πως το νομοσχέδιο διαμορφώθηκε μετά από δημοσκόπηση, ζήτησε από την κ. Κεραμέως να προσκομίσει το ερωτηματολόγιο.
Αναλυτικότερα η τοποθέτηση του κ. Κόκκαλη: «Σήμερα είδαμε και ακούσαμε τον Πρωθυπουργό να χάνει την ψυχραιμία του και να εξαπολύει μια ανοίκεια και απαράδεκτη επίθεση σε βάρος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, συνδέοντας την Αξιωματική Αντιπολίτευση με την καταδικαστέα από όλους μας επίθεση στον ραδιοφωνικό σταθμό REAL FM.
Πού πήγε αλήθεια η υποτιθέμενη μετριοπάθεια του Πρωθυπουργού; Πού πήγε αλήθεια η υποτιθέμενη χαμηλή πολιτική αντιπαράθεση, η συνετή πολιτική αντιπαράθεση; Σήμερα είδαμε και ακούσαμε Βουλευτές της Συμπολίτευσης, τους Κυβερνητικούς Βουλευτές να αξιοποιούν την ατυχέστατη δήλωση του Χριστόφορου Βερναρδάκη σε όλες τις ομιλίες τους. Τουλάχιστον ένα μεγάλο χρονικό διάστημα των ομιλιών έχει καλυφθεί αξιοποιώντας αυτή τη δήλωση. Αν μη τι άλλο αυτό δείχνει την αδυναμία υποστήριξης του συγκεκριμένου νομοσχεδίου.
Αφού στερήθηκαν πενήντα χιλιάδες νέες και νέοι το δικαίωμά τους στην είσοδο στα πανεπιστήμια, αφού τα πτυχία των πανεπιστημίων εξισώθηκαν με αυτά των ιδιωτικών κολεγίων, έρχεστε σήμερα για να διορθώσετε τα κακώς κείμενα.
Πράγματι, υπάρχουν κακώς κείμενα στο ελληνικό πανεπιστήμιο και κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει. Η μεγάλη τομή είχε γίνει το 1982. Πράγματι υπήρχε κομματοκρατία, πράγματι υπήρχε διαπλοκή και διαφθορά, υπήρχαν οι πελατειακές σχέσεις. Να θυμίσω, όμως, ότι δεν κυβερνούσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Κι έρχεστε εσείς σήμερα με αυτό το νομοσχέδιο και ισχυρίζεστε ότι θα θεραπεύσει όλα τα κακώς κείμενα.
Αλήθεια πώς μπορεί να θεραπευθεί όταν εγκαθιδρύετε ένα διαφορετικό σύστημα, όταν δίνετε τη δυνατότητα σε μια ομάδα ανθρώπων να αναλάβουν ουσιαστικά τα ηνία ενός πανεπιστημίου;
Κυρία Υπουργέ, το είπατε και ομολογώ επικοινωνιακά, εύστοχα ότι τουλάχιστον δεν είναι η πρώτη προτεραιότητά σας να ασχοληθείτε με τους πεντακόσιους ανθρώπους που διαμαρτύρονται, γιατί ενδιαφέρεστε για τους χιλιάδες. Αυτό ακούγεται στα αυτιά πράγματι καλό, ακούγεται φιλικό, ακούγεται συμπαθητικό ότι ενδιαφέρεστε για την πλειοψηφία, για τους φοιτητές για τους πεντακόσιους, για τους πρυτάνεις τους κοσμήτορες.
Να το πάμε ανάποδα; Με το νέο μοντέλο διοίκησης που θέλετε να εγκαταστήσετε τα μεταπτυχιακά δεν θα πληρώνονται; Με το νέο μοντέλο διοίκησης θα συνεχίσει η εξίσωση των πτυχίων των πανεπιστημίων με αυτά των ιδιωτικών κολεγίων; Με το νέο μοντέλο διοίκησης θα αναβαθμιστούν τα πτυχία και τα προγράμματα σπουδών; Με το νέο μοντέλο διοίκησης θα έχουν λόγο όλοι στην ακαδημαϊκή κοινότητα ή δεν θα έχουν; Συνεπώς το επιχείρημα ότι αφορά λίγους είναι έωλο. Μπορεί να ακούγεται πειστικό, αλλά στην ουσία είναι έωλο. Ο τρόπος ανάδειξης της διοίκησης του πανεπιστημίου ουσιαστικά αφορά το ίδιο το πανεπιστήμιο, αφορά την ίδια την κοινωνία.
Κυρία Υπουργέ θα μου επιτρέψετε, επειδή βλέπω ότι δεν ακούτε ούτε το Επιστημονικό Συμβούλιο, να διαβάσω τέσσερις σειρές όχι παραπάνω, από μία γνωμοδότηση.
Η έννοια της πλήρους αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ, όπως κατοχυρώνεται από το άρθρο 16 παράγραφος 5 του Συντάγματος έχει αποτελέσει αντικείμενο πάγια νομολογιακής τοποθέτησης, κατά την οποία διά της ανωτέρω διατάξεως παραχωρήθηκε στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα πλήρης αυτοδιοίκηση, η οποία περιλαμβάνει την εξουσία επιλογής των ιδίων αυτών οργάνων του διδακτικού και βοηθητικού προσωπικού.
Ποιοι την υπογράφουν; Ο κ. Σπυρίδων Βλαχόπουλος και ο κύριος Γεώργιος Γεραπετρίτης, οι Επίκουροι Καθηγητές τότε του Τμήματος Νομικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Αφήστε την Αντιπολίτευση. Μπορείτε να εξηγήσετε γιατί όλη η ακαδημαϊκή κοινότητα είναι απέναντι; Όλοι. Οι καθηγητές, οι κοσμήτορες, οι επίκουροι, φοιτητές, πρυτάνεις.
Διαβάσατε πριν την απόφαση της Συνόδου των Πρυτάνεων, ότι υπάρχουν και θετικά. Πράγματι, το είπε αυτό η Σύνοδος των Πρυτάνεων. Τι είπε, όμως; Διαβάζω χαρακτηριστικά τη Σύγκλητο του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών: «Το σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ εισάγει πολλές θετικές διατάξεις, που κινδυνεύουν να ακυρωθούν στην πράξη λόγω του νέου μοντέλου διοίκησης». Αυτό επαναλαμβάνεται σχεδόν σε όλες, σε αρκετές αποφάσεις πανεπιστημίων της χώρας μας.
Γιατί, άραγε, το λένε αυτό οι ακαδημαϊκοί; Μήπως ξέρουν περισσότερα;
Είπατε ότι η μεταρρύθμιση, υποτίθεται, αυτού του νομοσχεδίου σχετίζεται με δημοσκόπηση. Ωραία! Οι ερωτήσεις μπορούμε να μάθουμε ποιες ήταν; Οι ερωτήσεις στη δημοσκόπηση ποιες ήταν;
Χαρακτηριστικά θα θέσω κάποιες ερωτήσεις της κοινής λογικής, ενός μέσου ανθρώπου: Συμφωνείτε να πληρώνονται τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά, ναι ή όχι; Είστε ευχαριστημένοι οι γονείς των φοιτητών ή οι φοιτητές από τη φοιτητική στέγη; Είστε ευχαριστημένοι από τις φοιτητικές εστίες; Συμφωνείτε με την εξίσωση των πτυχίων των πανεπιστημίων με τα κολέγια;
Αν αυτές ήταν οι ερωτήσεις και έχετε λάβει θετική απάντηση, εμείς θα σας ζητήσουμε συγγνώμη, κύριε Υπουργέ. Κυβερνάτε με διαφημίσεις, με δημοσκοπήσεις και με ψευτοδιλήμματα. Το δίλημμα είναι ένα, όμως: Τέλος στον εφιάλτη ή εφιάλτης δίχως τέλος.»